קורס קראפט עכשווי בשיתוף סטודנטים מ – ,China Academy of Art, school of craft החוקר לעומק את הפעולה הסיבובית המכנית עד לרוחנית על כל היבטיה. התנועה הסיבובית הִנה חלק אינטגרלי מטכנולוגיות עשייה כבר אלפי שנים: חריטת עץ ומתכת, לחצנות, קידוח, יציקות זהב בצנטריפוגה, טוויית חוטים, רוטציית פלסטיק, קדרות, סריקת 360° ועוד.
הקורס מציע הזדמנות להרכיב את שדה העשייה תוך פיתוח תהליכים חדשניים ותוצרים ייחודיים.
היכן נקודת הציר שלך?
האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ירושלים, ישראל.
תוכנית התואר השני בעיצוב תעשייתי
מרצים: פרופ' דב גנשרוא, ניצן דבי
עוזרת הוראה: דפנה קפלן
סטודנטים:
אירה גולדמן, יובל מרגלית, דוד שץ, רדקה קריצ'יקובה, הדר מינץ, ג'וליה ריין, רוני יחזקאל, אבי עדי, יעל קורנשטיין, עדי אנה טלז'ינסקי
CAA – האקדמיה הסינית לאמנות, האנגז'ו, סין
בית ספר לאוּמנויות
מרצים: פיונה פנג, ליאנדרה בורקהרד
עוזר הוראה: ייאנג ז'אנג, היימי טאנג
סטודנטים:
אואו יו, ויקי ז'אי, שריל וואנג, סלינה סי, יונה לין, טיאנגה ז'אנג, ליפינג וואנג, צ'יין שו, הת'ר גאו, פיבי וויי
תוֹכֶן
הקורס הוא חגיגה של עשייה מעשית, תוך התמקדות ברעיון הסיבובי (Rotational) בהקשר של קראפט עכשווי.
עוד לפני שבני האדם נעשו חלק מהמשוואה, החוקים הפיזיקליים הגדירו יחסים בין חומר לכוחות, כמו כוח המשיכה. לרוב הם כללו תנועה סיבובית. אפשר לראות ביטויים לכך בתנועת כוכבי לכת, ובתופעות כמו טורנדו ומשפך המים הנוצר כאשר מים מתנקזים מכיור.
סיבוב (rotation) מתבטא בדרכים שונות כאשר בוחנים את הרלוונטיות והאפשרויות המוצעות כיום על-ידי העשייה (making). ראשית, יש לציין שתנועה סיבובית הייתה חלק בלתי נפרד מטכנולוגיות הקראפט במשך אלפי שנים: חריטת עץ ושיש, קידוח, יציקת מתכות יקרות בצנטריפוגה, טוויית חוטים, קדרות באובניים וכדומה. גישות עכשוויות עורכות לעיתים מניפולציות בטכנולוגיות הייצור המסורתיות הללו, מחליפות חומרים, משדרגות את הכוחות המניעים, חושבות מחדש על התוצאות ומשלבות כלים דיגיטליים בתהליך.
החוויה הסיבובית עבור בני אדם קשורה גם למצבי תודעה חלופיים המתעוררים לרוב במהלך הפעולה הידנית, המישושית של יצירת דברים, והיא קשורה גם לרווחה רוחנית ואפילו דתית. פעולות חזרתיות הנעשות כחלק מתהליך יצירת אוביקט, משרות מצב מדיטטיבי, יש אומנים מתארים שהם נמצאים בתוך היצירה עצמה. במקביל, אמונות דתיות מניעות צליינים במעגל סביב הכעבה במכה וסביב הר קאילאש בטיבט, דרווישים סופיים מסתחררים במעגל, יהודים מסובבים סביבונים – וחוגגים את ה"חג" (שמשמעותו "מקיף") ונזירים בודהיסטים מסובבים גלגלי תפילה.
ההעברה של מסורת קראפט, בדיוק כמו מדידת הזמן שלנו, היא מחזורית, סיבובית, כאשר אם מוחלפת בבתה שמוחלפת בבתה… בעוד שקראפט, כמו זמן, משתנה תוך כדי תנועה. באיזו צורה ביג דאטה, ייצור דיגיטלי ובינה מלאכותית נוגעים בקראפט כשהוא משלים את הסיבוב? כיצד עובר הקראפט בין הדורות בעידן של מדיה חברתית, תקשורת רב-רובדית מואצת והעברת מידע?
דיון ב"סיבובי" כולל בהכרח גם את זיהוי הציר שסביבו מתרחש הסיבוב, מכני או רעיוני, כך שיתבסס היחס ביניהם. במיזוג של הרוחני עם הפיזי, כשתישבו ליד האובניים לראשונה, קרמיקאי מנוסה יאמר לכם: "מצאו את המרכז שלכם!".
מִבְנֶה
הקורס נערך בשיתוף פעולה של האקדמיה לאמנויות ועיצוב בצלאל עם ה-CAA – האקדמיה הסינית לאמנות, והוא מציע גישה ניסיונית לתוכן הן לפדגוגיה ולאינטראקציה תרבותית.
הקורס הועבר בשני בתי הספר במקביל, עם מספר זהה של תלמידים (כולם עם רקע מגוון באמנות שימושית) בכל כיתה, תוך סנכרון בזמן אמת. שיקוף זה אפשר גישור בין פעילויות, כגון הרצאות/ביקורות משותפות, דיונים קבוצתיים ומטלות מוצלבות.
חלקו הראשון של הקורס בוצע כסדרה של מטלות קצרות, שנועדו למפות ולהרחיב את נושא הסיבוב וכן ליצור בסיס משותף בתוך כל כיתה ובין שתי הכיתות של בתי הספר.
התלמידים התחילו ביצירת סרטון בו הם משתפים מיומנות בפעולה סיבובית (“skill-share”). לאחר מכן הם נדרשו ליצור עבודה בתגובה לסרטוני “skill-share” מהמאגר המשותף.
השלב הבא היה עיצוב של 'סט מקדחים' – סדרת כלים. כאשר הכלים מחוברים למברגה חשמלית, ניתן להשתמש בהם להכנת יצירות אמנות (כגון ציור, פיסול ואנימציה). לאחר שהכלים (ודוגמאות לשימוש בהם) הוצגו בנפרד בכל אחד משני בתי הספר, הם נארזו ונשלחו בדואר לבית הספר השני. התלמידים היו חופשיים להחליט כיצד הם רוצים להסביר את השימוש המיועד בכלים שלהם, ולאיזו דרגת שימוש מותר 'ללכת לאיבוד בתרגום‘.
עם קבלת חבילת שי הכלים מחו"ל חולקו כל הכלים בין התלמידים ושימשו ליצירת עבודות חדשות.
המטלה הקצרה האחרונה בשלב זה של הקורס הייתה יצירת "מזון סיבובי". לקראת משימה זו, תלמידים משני בתי הספר עבדו באופן מקוון בסביבת עבודה משותפת ובזמן אמת התבקשו למפות מזונות סיבוביים קיימים תחת נושאים שונים מוגדרים מראש, כגון: ממתקים, מזון תעשייתי, מנות חג מסורתיות ואביזרי מטבח.
החלק האחרון של הקורס הוקדש לפיתוח פרויקט המבוסס על תגלית מבטיחה או שילוב מספר רעיונות מבין תוצאות המיני-מטלות הקודמת. הפרויקטים התמקדו במגוון נושאים וכללו מיצג עם מזון, קונספט עיצוב אריזות מזון, מיצב מכני, מיצב מחוץ למבנה, אינפוגרפיקה, אופנה ובין השאר, עיצוב מוצר קונספטואלי.
במהלך הקורס קיבלו הסטודנטים ביקורות משלוש יבשות שונות (אחד המרצים של CAA מתגוררת בשווייץ) ומאנשים מרקע תרבותי ומקצועי שונה.
תוצר לוואי של שיתוף הפעולה היה אתגר התקשורת של כל הצדדים המעורבים: ביקורות בעל פה וסיכומי טקסטים המוקראים בשפה האנגלית, מציאת פלטפורמות אינטרנט דיגיטליות הנגישות לכול, אפליקציות סלולריות ידידותיות ל-GIF, הדרכות וידאו, הוראות מאוירות ועיצוב מסמכים ופרויקטים קריאים.
כפי שניתן לצפות מכל פורמט ניסיוני, כמה מההיבטים של מבנה הקורס ותכניו עבדו טוב יותר מאחרים, ובהתאם לאנלוגיה הסיבובית – ככל שהגלגל הזה ימשיך להתגלגל בדרכו קדימה, כל גבשושית בצורתו תישחק עד שבסופו של דבר הוא יתגלגל חלק.
מפתח וידאו:
("שיתוף מיומנויות") שיתוף מיומנויות
– יעל קורנשטיין; יעל בחרה לשתף את המיומנות של קיפול, פיתול וסחיטת הסמרטוט, המשמש במטלת הבית הישראלית הנפוצה "ספונג'ה" – ניגוב הרצפות.
– ייאנג ז'אנג; המיומנות המשותפת כאן היא התעמקות במדריכים לנגינה בגיטרה, על-ידי שימוש במיני מאוורר כדי ליצור אפקט מהדהד של גיטרה חשמלית. מתקבלים עיוותים בלתי צפויים בסאונד עם גוון פוסט-רוק.
– סלינה סי; המיומנות הסינית המסורתית של סיבוב סביבונים באמצעות שוט לשמירה על המומנטום מתורגלת לעתים קרובות בחוץ, במיוחד בפארקים.
("ביצוע מיומנות") פרשנות וידאו של שיתוף מיומנויות
– רוני יחזקאל; רוני משחקת עם הצעצועים של ילדיה – אבל לא באופן שבו הם תוכננו. במקום זאת, היא יוצרת דוגמאות צבעוניות על ידי טבילת גלגלי הצעצועים בצבע והשארת עקבות דקורטיביות על הקנבס שלה. רוני מגיבה לסרטון שיתוף מיומנות של מטבע צבוע במכחול המסתובב ומותיר סימנים על דף נייר.
– היימי טאנג; עיבוד צבעוני, מתערבל וססגוני של אמנות המיצג של סיבוב טקסטיל, המבוסס על סרטון שיתוף מיומנויות של יצירת אנימציה באמצעות זואיטרופ.
– הדר מיץ; הדר מגיבה לסרטון דגימת קול של כוס יין, על-ידי בניית סצנה דמויית טבע דומם של סיאנס ספוג-אווירה, כאשר שפשוף כוס היין מהווה כעת מְזמֵן פולחני.
("סט מקדחים") סדרה של מקדחים ליצירת עבודות
– יעל קורנשטיין; סט של 'מקדחים' מבוססי זרדי-עץ, המייצגים את השלבים הכרונולוגיים של הדלקת האש, טיפול באש, בישול ממתקי מרשמלו ולבסוף צריכתם.
– וואנג ליפינג; לאחר שקיבלה סט פסלים קינטיים של חוט מתכת מכופף וחרוזי עץ, וואנג החליטה לעבד מחדש את הסט לאביזר אופנה. לאחר מכן היא אתגרה את עצמה לענוד את התכשיטים הפיסוליים בפומבי ולצפות בתגובות של אנשים.
– ויקי ז'אי; מה שהתחיל כסט 'מקדחים' של איפור במה, נהפך לאירוע אטום של צליל ואור, שבו ויקי השתמשה ב'מקדח' של מברשת ריסים המחוברת לתיבת נגינה, כדי למשוך מתוכה לאט מערבולות שחורות של דיו בכוס מים – קרוסלה מופשטת.