מטרת המחקר האמנותי המוצג במאמר זה היא למצוא גישה אישית לקרמיקה של התקופה הסובייטית. המחקר האמנותי מוצג בצורת טקסט ותצלומים נלווים. בהכנת מאמר זה, המחבר השתמש בניתוח תיאורי של דוגמאות כלי חרס המופיעים בסדרות האנימציה בולק ולולק; הדוגמאות נותחו ושולבו במחקר האמנותי; כמו כן, המחבר השתמש בכלים וחומרים של התקופה הסובייטית לייצור קרמיקה.
מבוא
חקר הידע, בין השאר באמצעות תהליך הייצור, הכניס באחרונה ממד חדש למחקר בתחומי היצירה. נוסף על ייצור חפצי אמנות, אמנים-חוקרים גם מתעדים, משקפים ומכניסים להקשר את תהליך היצירה שלהם, כמו גם את תוצאותיו.11 Mäkelä, Maarit ...
מחקר אמנותי בתחום הקרמיקה הליטאי הוא נדיר: כמה מחקרים בולטים נערכו על ידי איווה ברטאשיוטה-גרוסבאה ורוקאס דובידנאס. נוסף על תיאוריה, האמנויות מסתמכות על ידע בלתי מדובר, סמוי, שעשוי להיות אינטואיטיבי. הפרקטיקה של עבודת קרמיקה באובניים מבוססת על כמה דברים: רגישות האצבעות, התחושה המישושית של ציר הצנטריפוגה המסתובבת והאינטראקציה עם החמר הרטוב. זהו תהליך שכאילו אינו דורש מעורבות נפשית אלא רק התנסות פיזית. בעבודה ובהתנסות בסטודיו, לעתים קרובות קשה לפרק כל מחשבה או פעולה לחלקיה או לנתח אותה. גם כאשר מתארים פעולות, תנועות ותהליכים, חלק מהידע הסמוי חומק בין האצבעות ונשאר לא מדובר. הדבר חל על רוב תחומי העבודה שבהם הידע קשור לניסיון מעשי. אני מבין את הצורך לבטא כהלכה העבודה שלי ולהפוך ידע סמוי לטקסט. דונלד שון כתב על הבעיות הללו במפגש בין קראפט לטקסט בספר The Reflective Practitioner:,22 Schon, Donald. The ... לפי המחבר, העוסקים במלאכה יכולים ללמוד תוך כדי עבודה וכך יכולים לשפר את הידע שלהם בצורה לא תיאורטית. ראוי להזכיר גם את ספרו של פול קרטר Material Thinking;33 Carter, Paulo. ... קרטר טוען שמחקר האמנות יוצא דופן בכך שהוא מתייחס ל"חשיבה חומרית", בניגוד למחקר אובייקטיבי. בעבודה עם חומר ניתן ליישם את דרך החשיבה הזו כדי להשיג תוצאות פתוחות ובלתי צפויות – זוהי חשיבה מוכוונת-תהליך.44 שם, 13. טיעוניו של קרטר עשויים להיות נקודת המוצא לדיון בכל הפרקטיקה של האמנות העכשווית ביחס למסורת הקראפט.
בתחילת המחקר שנערך עבור מאמר זה, המטרה הייתה ברורה – קרמיקה סובייטית. כפי שמיקה האנולה טוענת, חוקרים מוכווני-פרקטיקה נמצאים בעמדה היברידית של פנים/חוץ בעת המחקר.55 Hanulla, Mika. ... כשחשבתי מחדש על היחס הפרטי שלי לתקופה הסובייטית, בחרתי בסרטי אנימציה מתקופה זו כמקור השראה.
האנימציה נהפכה להקשר של המחקר, ומאוחר יותר היא נהפכה למושא החקירה שעימו יש לקיים קשר אישי. מחקר זה נועד לתרום לידע בתחום ספציפי של קרמיקה. בדרך זו, עבודת מחקר אמנותית חופפת הן מחקר של אמנות במובנו המסורתי והן מחקר באמנות.66 Frayling, ... הפרשנות של אנימציה נבחרה למטרת רכישת ידע חדש, אשר מחוץ למקרה הנוכחי אינו ניתן לרכישה באמצעות פרקטיקה. זרימת ידע אמנותי – היכולת ליצור סינפסות לא מסורתיות בין תחומי ידע שונים וכן בין גישות להצגת ידע77 Gerald Bast, Elias ... – מאפשרת פרשנות יצירתית של הנתונים המתקבלים במהלך המחקר בסרטי האנימציה ובחינת הידע שנוצר במהלך העבודה המעשית.
תחום הקרמיקה הוא לרוב הקשר מחקרי של אמנות ועיצוב המבוסס על פרקטיקה. מסיבות אלה, קשה למצוא וליישם תיאוריות המתאימות לשדה יצירתי זה. בחקר הקרמיקה זוהי הפרקטיקה, תהליך הפיתוח, שנהפכת לשיטת המחקר העיקרית. כאשר מבצעים אותה, החלקים התיאורטיים והיצירתיים של המחקר תלויים זה בזה, ותהליך היצירה זוכה לביטוי, תיאור ושיטתיות במסגרת החלק התיאורטי. מסלול מחקר זה יוצר קשר הדוק בין התיאוריה לפרקטיקה. מכיוון שבדרך כלל קשה לחזות את תוצאות עבודתו של האמן – התוצאות לעתים קרובות יותר בלתי צפויות מאשר צפויות – שיטת עבודה זו מספקת הזדמנות לחוות תוצאות ייחודיות. עבודה עם חמר פירושה שינוי מתמיד; החמר מתרחב ומתכווץ, ניתן לשרוף ולקשט אותו, והתוצאות הנראות לעין הן זמניות עד שהוא מקבל את צורתו הסופית. על ידי לישה, פיתול, לחיצה ופעולות אחרות על החומר, חווים תהליך פיזי של עבודה.
תיעוד המחקר
קדרות מרבה להשתמש בצילום ובציורים כדי לספר סיפורים של ידע סמוי. בספריהם של ברנרד ליץ',88 Bernard Leach, ... מייקל קארדו99 Michael Cardew, ... ויואזאס אדומוניס1010 Juozas Adomonis, ... על קרמיקה, ניתן למצוא רישומים של יצירות וכלים מוגמרים, ציוד ועבודות בתהליך. האיורים בספרים אלו הם חלק שווה-ערך בסיפור, שבלעדיו הטקסט לא יהיה שלם או לא מובן. במחקר זה, אני משתמש בתמונות כדי להמחיש מושגים או פעולות שננקטו כדי להסביר את הטקסט. על אף שנראה כי צילום וידיאו משחזר באופן הטוב ביותר פעולות מהירות, בחרתי בצורה פחות דינמית של תיעוד – צילום תמונה. רבות מהתנועות על אובניים חוזרות על עצמן, כך שרצף התמונות טוב כמו יצירת נרטיב. מוצגים גם כלי עבודה – אובני הקדרות וסכינים. ישנה בעיה נוספת הנוגעת לעבודה עם חמר – אף שרובנו רגילים לצלם את עצמנו, להצטלם לסלפי או להצטלם כשאנו משתמשים בציוד, אין הדבר אפשרי בעבודה בסטודיו לקרמיקה. בעבודה עם חמר, הידיים מכוסות בחמר נוזלי שמזכיר חלב סמיך במרקם שלו, ולכן היה צורך בעוזר שיצלם את התמונות המתעדות את תהליך העבודה. התמונות צולמו תוך הדרכה עקבית לגבי מה שצריך להיראות בהן.
בולק ולולק
כדי לבצע את המחקר של קרמיקה מהתקופה הסובייטית, בחרתי בדרך שונה במקצת מהדרך הישירה שבה הופכים את הדימויים המתוארים בתמונות הסובייטיות לעבודות מחמר. כששחזרתי את החוויה האישית שלי של צפייה בטלוויזיה הפולנית בתקופה הסובייטית בקובנה, בחרתי ליצור קרמיקה, המתוארת בסרטי האנימציה הפולניים. עד כמה שאני זוכר את חיי בברית המועצות, צפיתי רק בכמה סרטי אנימציה זרים: קרטק מצ'כוסלובקיה1111 במאי – ... ובולק ולולק מפולין.1212 במאים: ... סרטי האנימציה הצ'כיים עוסקים בהרפתקאותיה של חפרפרת קטנה ביער, בעוד בולק ולולק הם שני בנים החיים בעיר, קוראים ספרים לעתים קרובות ויוצאים לכפר. סרט אנימציה ממוצע מסדרה זו מתחיל בהקדמה, שבה הבנים קוראים ספר ביחד, ובמהלך הקריאה מדמיינים הרפתקה שנמצאת בספר, שלאחריה הם יוצאים החוצה לשחזר את הסיפור. הסרטונים, שאורכם 8 עד 10 דקות, מסתיימים כשהגיבורים המאושרים חוזרים הביתה. במחקר באינטרנט סקרתי 174 פרקים קצרים וארוכים יותר, שהופקו בין 1962 ל-1986 בפולין. ניתן למצוא אנימציות אלה ב-YouTube.
בקולנוע, או במקרה הזה, באנימציה, כמו בכל יצירת אמנות אחרת, המציאות מותנית. ניתן לזהות מצב מציאותי כאשר בנים הולכים לדוג או בונים מכונית קארטינג. גם חללי המחיה של הגיבורים המונפשים מציאותיים ככל שזה אפשרי באנימציה. הדימויים מציגים את הקירות, החלונות, הדלתות, הרהיטים, הספרים על המדפים, אגרטלים עם זרי פרחים טריים על שידות, עציצים על מעמדי העציצים דקי הרגליים ואגרטלים גדולים המונחים בפינות החדרים. זהו, כנראה, עיצוב החדר האידיאלי של שנות ה-60 עד שנות ה-80.
צורות הכלים בפרקים משתנות, שכן האנימציה הופקה במשך יותר מ-20 שנה, תקופה שבה הטעמים האסתטיים של החברה עברו שינויים. מבחינה סגנונית, האוסף הגדול ביותר של כלי חרס עממיים בסדרה נמצא בבית סבתו של הילד בכפר, כפי שמוצג בסרט "כיפה אדומה".11313 Dulz Stanisław ... עציצי הטרקוטה הם בקוטר השווה לגובהם; ניכר שהם עציצים ללא זיגוג בייצור המוני שרואים בכל בית. העציצים בבית העירוני של לולק ובולק אלגנטיים יותר: צורות חרוטיות, מעט גבוהות מקוטרן.
הסירים הללו מתוארים בסרטונים הבאים: "קושה"1414 Nehrebecki ... – ירוק, "קאובויז אמיצים"1515 Dulz Stanisław ... – אפרפר, ו"חיה קטלנית"1616 Wator Edward ... – אפור. שלושת העציצים הללו שצבעיהם שונים עומדים על אותו שרפרף עץ גבוה, ובתוכם גדל אותו הצמח; עולה הרושם שאותו עציץ עובר מסדרה לסדרה עם הגיבורים.
ניתן לזהות עציצים דומים מאוד ב"חרבות מוצלבות"1717 Wajser Wacław ... – חומים, עם פס נוי בחום כהה יותר ברבע התחתון; ב"ציידי האוצר"1818 Marszalek ... – ירקרק; כמה עציצים חומים בחללי הפנים של "חגים גשומים":1919 Zeman Bronisław ... שניים חומים, אחד חום עם פסים אנכיים כחולים ואחד חום עם קווי זיגזג בחלק העליון וזיגזג חום בהיר יותר בחלק התחתון. כמו כן, ב"כלב"2020 Wajser Wacław ... – כחלחל, ב"המחנה"2121 Dulz Stanisław ... – חום, ב"שיטוטי אוגוסט"2222 Wajser Wacław ... וב"משחקי חורף"2323 Kudła Zdzisław ... – אותו עציץ חום עם פרחים, ב"קוף"2424 Wajser Wacław ... – חום. סוג עציץ זה הוא החפץ הקרמי השכיח ביותר המתואר במסעותיהם של בולק ולולק.
צורות אחרות של אגרטלים דקורטיביים נדירות הרבה יותר. ב"חרבות מוצלבות" נראות עוד כמה צורות של אגרטלים, שאחת מהן היא אפור א-סימטרי מסוגנן, המזכיר את צורת ה-lekythos היוונית, עשוי כנראה בשיטת יציקה בתבנית, אם כי ניתן יהיה לייצרו גם באובניים. צורות א-סימטריות העשויות באובניים מעידות על השליטה המיוחדת של האומן. צורה נוספת שמוצגת בסרטונים היא אגרטל חום גדול המוצב על הרצפה עם פיקוס נטוע בו. הוא מעוטר בכתמים מופשטים אליפטיים בצבע חום כהה יותר, המזכירים את האגרטל הסיני בעיצוב haitangzun. אגרטל נוסף (תמונה 3) בגודל ובצורה דומים מתואר ב"הטירה המקוללת"2525 Wajser Wacław ... – חום, עם פתח רחב, מעוטר בזיגזג אחד. לפעמים אגרטלים מוצגים בפינה או ליד גבול המסגרת של התמונה; כנראה שהמנפישים עשו זאת מתוך שיקולי קומפוזיציה של המסגרת. ב"קוטל החיות" נראה חלקית אגרטל המזכיר בקבוקון שתייה של צליין; הוא אפור, נושא עיטורים עשירים בפסים ונקודות בשחור ולבן. כלי מאותו סגנון נראה ב"קורידה",2626 Marszalek ... מעוטר בצבעים דומים. ב"אסטרונאוטים",2727 Lorek Leszek ... אגרטל הדומה לצורת haitangzun מאויר על מדף ספרים. לאגרטל זה יש צוואר וקוטר מעט יותר רחבים כמו החלק התחתון. האגרטל אפור, מעוטר במשבצות בצורות שונות שנוצרו על ידי הצטלבות קווים אופקיים ואנכיים חומים, עם תאים בגדלים שונים לפי צורת האגרטל. סביר להניח שהילד היה מצייר אגרטל בצורה זו אם יתבקש; הם מושלמים עבור צבעונים או פרחים קצרי גבעול אחרים – התחתית הכבדה יציבה, והפרחים פרושים יפה מהפתח העליון הרחב. אגרטלים מסוג זה נראים ב"מלך היער".2828 Ledwig Alfred ... אגרטל לבן, מעוטר בספירלות שחורות, מתואר עומד בחדר על שידת מגירות. הספירלות מסתובבות לכיוונים שונים, והן גדולות יחסית – חמש ספירלות בצד אחד של האגרטל, שש בצד השני. ארבע צלחות לבנות (תמונה 2) בצורות לא מוגדרות מסודרות על המזנון. הצלחות מעוטרות במשיכת מכחול אליפטית שחורה באמצע: עיטור זה יכול להיתפס כצל הנופל על תחתית צלחת מרק. כל ארבע הצלחות שונות מעט בגודלן ובצורתן; הייתי נוטה לראות בקו האליפטי באמצע הצלחת כעיטור, לא כצל, בגלל מקטע רחב מלא.
נראה כי האגרטלים והצלחות נוצרו בידיו של אותו יוצר. סדרת "רובינסון"2929 Ledwig Alfred ... מציגה שני כלים – עציץ ואגרטל. העציץ אפור עם פנים לבן (תמונה 1), והוא לא היה מעניין במיוחד מבחינה אסתטית אלמלא פרט אחד: החלק העליון שלו נוטה פנימה, לא החוצה. ניתן לתאר את הצורה כעציץ ללא צוואר או אגרטל meiping ללא חלק עליון. צורה זו נראית כאילו תוכננה במיוחד בשנות ה-60, והיא מתאימה באופן מושלם לשולחנות בצורת כליה עם רגליים מחודדות. אגרטל אפור א-סימטרי נוסף מעוטר בפסים בהירים יותר ונראה יותר כמו אגרטל זכוכית מאשר אגרטל חמר. הגוון הכחלחל הזה חוזר גם באגרטל צנום, מעוטר בקווים אנכיים, בפרק "האתלטים".3030 Wajser Wacław ... אגרטלים גדולים יותר בצורת עציץ בצבע חום מלא וכחול מופשט רבגוני נראים בפרקים "סינדרלה בנעלי בית",3131 Zeman Bronisław ... "חגים גשומים"3232 Zeman Bronisław ... ו"אוגוסט".3333 Wajser Wacław ... ב"היום הראשון של החופשה"3434 Ledwig Alfred ... מתואר כד בעל שלוש רגליים בסגנון התקופה עומד על רהיט. הוא ניצב על מדף ספרים – פריט לא מאוד פונקציונלי, אלא יותר להנצחה. שני אגרטלי meiping מונחים על מדף הספרים בחדר השני – כחול וחום.
מצפייה בסרטי ההנפשה עלו שלוש החלטות אפשריות:
* לעקוב אחר עלילת האנימציה, שכן בכל פרק הבנים קוראים ספר ואז נוקטים פעולה, מפתחים הרפתקה. במקרה שלי, פניתי לייצור קרמיקה.
* לשחזר את הצורות הקרמיות הנפוצות ביותר באנימציה.
* כאמור, המציאות בהנפשה היא יחסית, ולכן אני יכול להחליט להעביר אותה למחקר שלי. אין ציון של גודל העבודות בכל התמונות הדוקומנטריות.
לאחר הגדרת מטרות המחקר, עלתה שאלת המחקר החשובה ביותר: אם תהליך היצירה של קרמיקת בולק ולולק הוא רק חזרה על יצירות אמנות שכבר נוצרו, האם ניתן לצפות לתוצר אותנטית ולידע חדש בהעתקת הקרמיקה מהאנימציה? בחיפוש אחר התשובה לשאלה זו, נעשה שימוש בחומרים, כלים ומשאבים יצירתיים אותנטיים מהתקופה הסובייטית.
צורות וקישוטים
לאחר שצפיתי בכל הפרקים הזמינים, בחרתי את כלי החרס שמופיעים בתדירות הגבוהה ביותר: אלו היו הצלחות, העציצים ושני סוגים של אגרטלי פרחים – אחד גדול, המיועד להנחה על הרצפה, והשני קטן, שנוצר לקישוט שולחן או שידת מגירות. כלי השולחן המיועדים לאוכל – צלחות, כוסות, קומקומים – הם לרוב לבנים, בעוד שצבעי העציצים והאגרטלים משתנים בין גווני אדמה לגווני כחול.
בחרתי את הצורות האופייניות ביותר, והכי אקזוטיות למראה. ישנם שלושה סוגים: עציצים לפרחים, שנראו לראשונה ב"קושה" ובסרטי אנימציה מאוחרים יותר, והם כלים פשוטים שהופיעו פעמים רבות; העציץ הסגלגל, שהופיע לראשונה ב"רובינסון"; וצלחות, שהופיעו רק פעם אחת בסרטון "מלך היער". לא בחרתי בפרשנויות של אגרטלי meiping או haitangzun. בחיפוש אחר תוכן חדש ואותנטי, לא רציתי לחזור על הצורות הללו מכיוון שכבר חקרתי אותן בפרויקט "ראשן נגד לוהאן" (Tadpole vs Louhan). כדי לגלות משהו חדש, נבחרו הצורות שהבטיחו הרפתקה אסתטית והילה של התקופה הסובייטית. הקישוטים שנבחרו במחקר זה הוגבלו לאלה המוצגים באנימציות: פסים אופקיים, רחבים ורציפים, קווים אנכיים צרים, משבצות גדולות, קווי זיגזג וספירלות. בדרך כלל רק שניים או שלושה צבעים שימשו ליצירת העיטורים.
חמר וזיגוג
בשנת 2017, כשהתחלתי את המחקר, קיוויתי ליצור את העבודות באמצעות חמר חום ממחצבת רוקאי, שמיוצר בליטא מאז התקופה הסובייטית. ב-2018, חברה המייצרת חמר זה פשטה את הרגל. לא היה לי רצון להכין את החמר לגמרי בעצמי – לחפור, לנקות וללוש אותו. נאלצתי לבחור אפשרות אחרת מתוך האפשרויות הרבות שהיו זמינות לי. ניתן לבחור את החמר לפי הצבע הרצוי, או מיקום המחצבה, או על לפי תכונות מסוימות של פלסטיות או בגלל התאמתו לזיגוג.
לעידן הסובייטי היו מוזרויות משלו, ושליחת חומרי גלם על פני מרחקים ארוכים הייתה מקובלת בתעשייה באותה תקופה – חמר מאוקראינה הועבר למפעל Ekranas בפאנבז'יס, וזיגוגים ממפעל הצבע Dulevo, הממוקם ליד מוסקבה, סופקו למפעלי Dailė בווילנה ובקובנה. חמר ליטאי מקומי באיכות נמוכה לא נשלח למרחקים ארוכים.
אם בוחרים את החמר לפי מקור הייצור, רק החמר האדום המיוצר בקורשאן ונמכר כשהוא מוכן לשימוש יכול להתאים. בתי ספר וגני ילדים קונים את החמר הזה כי הזול ביותר בנמצא. אין זה מוצר באיכות רעה; חמר זה מתאים לאובניים וליציקה, ולאחר שריפתו בכבשן הוא מקבל צבע אדום עשיר. יצרני חמר מספקים גם זיגוגים המתאימים לחמר זה. כדי להשתמש בחמר זה עם זיגוגים מיצרנים אחרים, יש לערוך בדיקות מקדימות. חמר אדום ניתן להשגה גם מיצרנים בגרמניה או בספרד. עם זאת, הבחירות הללו לא יהיו אותנטיות.
החלטתי להשתמש גם בחמר המיועד לכלי חרס שיוצרו במפעל Jiesia בקובנה מאז שנות ה-80, למרות צבעו. הפלסטיות של חומר זה דומה לזו של החמר האדום, וניתן ליצוק אותו או לעצב אותו ביד. כלי חרס של Jiesia שימשו ליציקה, והתערובת המרוכבת של חמר הוכנה למטרה זו. צבע כלי החרס נע בין ורוד לאפור; הוא מתאים לזיגוגים שיוצרו בעידן הסובייטי – אלה נדבקים היטב למשטח.
בחירת הצבעים למחקר זה הייתה די מסובכת. מפעל הצבע Dulevo עדיין פעל ב-2020, ויצר פיגמנטים וזיגוג לקרמיקה. זיגוגים על בסיס עופרת מסווגים על ידי מערך המכס של האיחוד האירופי כחומרים מסוכנים. הובלתם מוגבלת מכוח תקנות שונות, והזיגוגים יקרים למדי. בניגוד לכך, זיגוגים המיוצרים כיום בצ'כיה, גרמניה או איטליה הם באיכות גבוהה בהרבה מהחומרים מהתקופה הסובייטית. יכולת הכיסוי, השקיפות ועומק הצבע שלהם שונים לחלוטין מכיוון שהחומרים נועדו לשמש ליצירת עבודות אמנות באיכות גבוהה.
לפני תחילת המחקר, רכשתי במקרה כמות גדולה של זיגוגים אותנטיים ממפעל Dailė בווילנה מעובדים לשעבר במפעל. החומר עדיין היה ארוז באריזות נייר מקוריות, עם תוויות מפעל או קודי זיגוג בכתב יד מצורפים אליו. רשימת הזיגוגים היא: 186, 2405, 2550, 290, 2901, 3031, 3044, 3051, 3060, 3068, 3090, 3094, 3119, 3616, 3636, 3646, 4100, 428, 4500, 4520, 6464 – בסך הכול 21 זיגוגים. השתמשתי בהם בעבודה על "קרמיקת בולק ולולק". הטמפרטורה הגבוהה ביותר עבור זיגוגים אלה היא 980 מעלות צלזיוס.
האובניים
לצורך תיאור האובניים שבהם השתמשתי, הייתי מתחיל בעובדה שמדובר במכונה כבדה, במשקל של כ-60-50 ק"ג. היא יוצרה בסוף שנות ה-70 על ידי יצרן לא ידוע, ובנויה מפרופילי מתכת. סיבוב הגלגל נוצר על ידי הצמדת מוט המנוע החשמלי ישירות לדיסק הברזל המותקן בתחתית המכונה. המכונה דומה בעיצובה לאובניים המופעלים ברגל. תושבת הגלגל נמצאת בגובה זהה לגלגל. תכונה נוספת של האובניים האלה היא שאפשר לבחור את כיוון הסיבוב של המנוע כאשר מפעילים אותו. לפיכך, אנשים שמאליים יכולים להשתמש בו באותה מידה כמו ימניים. למכונה עיצוב מעניין: הדיסק המסתובב והמנוע החשמלי שמניע אותו אינם מותקנים במישור אחד, ולכן באמצעות מניפולציה חכמה של הדוושה השולטת במהירות הטבעת, ניתן לקבל רעד עדין וקבוע של הדיסק. אם תכונה זו אינה חשובה במהלך עבודת האובניים, הכוח המכני, הצנטריפוגלי, חזק פי שניים במהלך הקרצוף (trimming). אם מביטים על זה באופן מורכב, אני מבצע, באמצעות אובייקט או בעזרת מכשיר, פעולה מתוכננת מטבעה.
תהליך העבודה באובניים
תיאור טכניקת האובניים בספרו של אדומוניס תופס בו את הנפח הגדול ביותר3535 Juozas Adomonis, ... מבין כל התיאורים של שיטות עיצוב החמר. למרות זאת, הטקסט קובע כי "אי אפשר לתאר את כל הדקויות של עבודת האובניים. יש להשיג רגישות של כף היד והאצבעות לצורך עבודה מוצלחת".3636 Juozas Adomonis, ... ברנרד ליץ' מציין כי "כל תיאור מילולי של הגלגל אינו מספק, ואף עלול להטעות. מי שתוהה בפעם הראשונה כיצד נוצר עציץ מגוש חמר, נדהם מהאופן שבו הדבר מתרחש בדרך כלל".3737 Bernard Leach, ... עבודה באובניים היא טכניקה הדורשת כישורי מישוש בלבד. כפי שמציין קארדו ב-Pioneer Pottery, "לימוד העיבוד אינו תהליך מהיר, ונדרשים כמה חודשים של תרגול אינטנסיבי ושבע שנים להבשיל".3838 Michael Cardew, ...
תהליך העבודה מוצג ברצף התמונות 7-4. בסיום כל יום עבודה, נבחנו כל העבודות שנוצרו באובניים ונבחרו אלה שהיו דומות ביותר לכלים שנראו בסרטוני ההנפשה. לאחר השריפה הראשונה, העבודות עוטרו בזיגוגים סובייטיים שונים ונשרפו שוב. התוצאות המוגמרות מוצגות ברצף התמונות 26-8.
מסקנות
ניתן להסיק שתהליך היצירה שלי הושפע מחקר סרטי האנימציה "בולק ולולק". חקר הצורות והעיצובים שנמצאו בסרטי ההנפשה הללו התגלם בעבודת אובניים בסטודיו שלי. פעילויות אלו כללו ניסויים עם צורה וזיגוג. תהליך היצירה האישי של המחבר הוצג ונדון, תוך הצגת ניסויים עם חמר ויצירה שיטתית של הצורות הללו, מה שהניב עבודות חדשות לחלוטין. התוצאה היא פרדוקס: שימוש בכלי חרס, זיגוגים וכלים סובייטיים, בחירת צורות וקישוטים מסדרת האנימציה, ועם זאת על ידי העתקת יצירות האמנות באופן כללי, נוצרו אגרטלים חדשים והושג ידע חדש.
המאמר נכתב בתמיכת המועצה הליטאית לתרבות.